Podrobnosti

Zpět

TESLA představila elektrický tahač SEMI.

TESLA představila elektrický tahač SEMI.


Revoluce v kamionové dopravě nebo jen bouře ve sklenici vody? První elektrický tahač „budoucnosti“ představil v americké Kalifornii průkopník elektro-mobility, firma Tesla. Zveřejněné parametry nového tahače TESLA Semi obrací současná měřítka v kamionové přepravě vzhůru nohama. Platí to zejména o výkonech – nový tahač Semi zrychlí na stovku za pět vteřin a s plným nákladem (užitečné zatížení je 36 tun) pokoří tuto metu za dvacet sekund. Pětiprocentní stoupání dokáže naložená TESLA Semi zvládnout při konstantní rychlosti 104 km/h, přičemž tahače s dieselovým motorem vyvinou při stejných podmínkách maximálně 70 km/h.

Neuvěřitelné výkony jdou ruku v ruce s nejmodernějšími technologiemi. Tahač s třínápravovou konstrukcí je poháněn čtyřmi nezávislými elektromotory, z nichž každý pohání jedno zadní kolo. Absence převodovky, diferenciálu, výfukového systému a klasicky uloženého motoru dovolilo konstruktérům kompletně zakrytovat podvozek a dosáhnout tak výborných aerodynamických hodnot. K nim přispívají také vysouvací klapky mezi tahačem a přívěsem, které dokonale zaplní mezeru a zmenší tak odpor proudícího vzduchu. K dalším technickým finesám patří například brzdný systém s rekuperací energie (baterie jsou při brzdění dobíjeny), chytrý autopilot a nejrůznější asistenční systémy, kterými je nová TESLA Semi doslova prošpikována.

Klíčovým parametrem z pohledu logistiky je dojezd. Výrobce slibuje až 800 km na jedno nabití baterie. Předpokládaná kapacita baterie při takovémto dojezdu je kolem 1 MWh. A tady přichází na řadu druhá část celého příběhu – a tou je požadavek na odpovídající infrastrukturu, potřebnou pro provoz elektrického tahače. Výrobce počítá se sítí megadobíjecích stanic (tzv.“Megachargers“), které budou potřebnou energii získávat ze zabudovaných solárních panelů a ukládat ji do speciálních akumulátorů. Předpokládaná doba nabití pro dojezd přibližně 640 km je 30 minut. V souvislosti s megadobíjecími stanicemi se vyrojily spekulace, zda jsou vůbec v současnosti k dispozici odpovídající technologie pro tak rychlé nabíjení. Současná síť supernabíjecích stanic („Superchargers“) má zhruba desetkrát menší nabíjecí výkon než plánované Megachargers.

Každopádně, nová TESLA Semi vzbudila rozruch a diskusi, což byl možná i jeden ze záměrů Elona Muska. Předpokládaná cena se po kurzovém propočtu pohybuje mezi 3,3 mil. Kč a 4,4 mil. Kč a rezervační poplatek se z původních 5 tis. dolarů zvýšil na aktuálních 20 tisíc. Mezi prvními zájemci v rezervačním pořadníku se objevila například německá Deutsche Post nebo americká síť obchodů Walmart. 


Newsletter Newsletter

Global Simulator Global Simulator

Spočítejte si své úspory!