Podrobnosti

Zpět

Jízda kamionů v organizovaných konvojích šetří náklady, řidiče i životní prostředí

Jízda kamionů v organizovaných konvojích šetří náklady, řidiče i životní prostředí

Se zajímavým projektem přišla v poslední době logistická firma DB Schenker a výrobce tahačů MAN. Na testovací trase německé dálnice A9 mezi Mnichovem a Norimberkem spustí tento rok do provozu digitálně řízený konvoj kamionů. Vozidla, jedoucí těsně za sebou, budou vybavena systémem pro autonomní řízení. S řidičem se počítá pouze v prvním voze, v těch dalších by měl vládu převzít autopilot a řidič v nich by měl pouze dohlížet a zasáhnout do řízení jen v nejnutnějších případech.

„Plaatooning“, jak se takovému sdruženému konvoji říká, může mít pro přepravce řadu výhod. Mezi ty největší patří úspora paliva. Jak ukázaly předchozí podobné projekty (mezi prvními sdruženou přepravu testovali například výrobci Mercedes-Benz nebo SCANIA), jízda ve větrné kapse za prvním kamionem znamená úsporu paliva ve výši 4 % pro druhé vozidlo a 6 a více % pro třetí vozidlo. Navíc jízda v takovém konvoji vytváří příhodné aerodynamické podmínky i pro vedoucí vůz, nemluvě o celkovém snížení produkovaných emisí CO2.

Princip „platooningu“

Moderní elektronické komunikační systémy ve vozidlech umí propojit jedoucí vozidla tak blízko, že se vzdálenost mezi nimi sníží na méně než deset metrů. Vozidla, propojená navzájem elektronickou „tažnou tyčí“, si umí mezi s sebou předat v reálném čase miliony dat a tyto informace jsou potravou pro automatizované systémy, které dohlíží na hospodárnost a bezpečnost provozu. Pro srovnání – standardní a běžně radarové systémy detekují rizikové rozestupy již na vzdálenost 25 metrů.  

K plně autonomnímu provozu v silniční nákladní dopravě stále zbývá vyřešit celou řadu problémů, jak technických, jako je například to, jak mezi s sebou propojit vozidla různých výrobců, tak legislativních. Už nyní je ale na základě dostupných indicií jasné, že právě tudy se bude ubírat budoucnost mezinárodní kamionové přepravy. Lídrem v oblasti autonomních konvojů je bezpochyby Německo, jehož vláda je generálním partnerem výše uvedeného projektu a do pilotního provozu na dálnici A9 přispěla částkou 100 mil. Eur.  Stranou nezůstávají ani nejrůznější zájmové a oborové organizace Například Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) vyzvala Evropskou unii, aby do roku 2023 umožnila provoz takzvaných kamionových konvojů a připravila pro tento koncept potřebnou legislativu. Další výhody zmínil například mluvčí sdružení českých autodopravců Martin Felix, který ve sdružené autonomní přepravě vidí recept na zoufalý nedostatek řidičů po celé Evropě.


Newsletter Newsletter

Global Simulator Global Simulator

Spočítejte si své úspory!