Podrobnosti

Zpět

Elektromobilita jako zaklínadlo dneška. Může se elektřina uplatnit v silniční nákladní dopravě?

Může se elektřina uplatnit v silniční nákladní dopravě?

Využívání elektřiny v pohonných systémech vozidel je stále častěji skloňovaným tématem. Pomůžeme-li si čísly, tak počet prodaných elektromobilů v zemích EU stoupl za posledních sedm let více než trojnásobně. V České republice je to dokonce pětinásobek. Rozmach elektromobility souvisí s pokrokem ve vývoji baterií, jejichž cena klesla od roku 2010 na desetinu, a samozřejmě i s tvrdou emisní politikou Bruselu, která nutí automobilky k masivním investicím do alternativních zdrojů pohonů.

V neposlední řadě mohou svou roli hrát také nejrůznější dotační programy, které mají za cíl eliminovat rozdíl v pořizovacích nákladech (vozidlo s hybridním nebo elektrickým pohonem versus vozidlo se spalovacím motorem) a které motivují zákazníky k pořízení „čistšího“ dopravního prostředku, které nezatíží ovzduší škodlivými emisemi. Příkladem fungujícího dotačního systému na automobily s alternativním pohonem je Norsko, kde je téměř každé třetí nové prodané auto elektromobil nebo tzv. „plug-in“ hybrid (kombinace spalovacího motoru s elektromotorem na dobíjení).

V diskusích nad přínosem elektromobility musíme brát v potaz mnoho faktorů. Jinou motivaci bude mít vlastník elektromobilu a jinou může mít majitel logistické firmy, který ve své flotile provozuje tahače s hybridními pohony. Pojďme si jednotlivé argumenty podrobněji rozebrat.

Výhody a nevýhody

Co se týče produkce škodlivých emisí, je elektřina bezpochyby jedním z nejčistších zdrojů pro pohon vozidel. Na druhou stranu je potřeba kalkulovat i s náklady na její výrobu a uskladnění. Odpůrci elektromobility poukazují třeba i na ekologické dopady při těžbě lithia, používaného v akumulátorech nebo na komplikovanou výrobu samotných baterií. Ve snaze udržet přijatelné náklady na produkci elektřiny využívají výrobci například solární články.

Vozidla, vybavená pouze elektromotorem, jsou konstrukčně jednodušší a méně náročná na údržbu. To může být zajímavý argument například pro velké logistické firmy, které mohou za servis vozidel ušetřit nemalé sumy. Co je ale z pohledu uživatelů úplně nejdůležitější, je kvalita a hustota nezbytné infrastruktury, tedy počet a výkon dobíjecích stanic a s tím související dojezd vozidel. Současné technologie a na ně navázaná infrastruktura nemohou nabídnout takové parametry jako v případě spalovacích motorů, a proto se, zejména u nákladních vozidel, používají spíše hybridní systémy, kde je elektromotor pomocnou hnací jednotkou ke spalovacím motorům. Výhodou elektromotoru, zabudovaného paralelně se spalovacím, je jeho schopnost poskytnout okamžitě velký točivý moment. Elektromotory se mohou automaticky aktivovat například při popojíždění v koloně, nebo když je potřeba přepnout do „tichého“ režimu, například ve městě.

Jaká je jízda s hybridním kamionem?

Tichá, úsporná, šetrná. Ale popořádku. Jeden z prvních úspěšně představených kamionů „hybridů“ je SCANIA G320, vybavená elektromotorem o výkonu 174 koni a s točivým momentem 1050 N.m. Toto hybridní nákladní vozidlo je zároveň schopno spalovat hydrogenované rostlinné oleje. V kombinaci s částečným napájením z baterií jsou emise CO2 u tohoto vozidla nižší o více než 90 procent v porovnání s klasickým naftovým motorem. Výrobce slibuje úsporu paliva ve výši 18 % oproti konvenčním pohonům. Souprava o celkové hmotnosti 18 tun může pouze s elektromotorem urazit až dva kilometry, a to při nízkém vnějším hluku (71dB). Praktické řešení je systém rekuperace brzdné energie, kdy vznikající energie v podstatě dobíjí akumulátory ve vozidle.

SCANIA patří obecně k průkopníkům elektrifikace v silniční nákladní dopravě. V současnosti například na dvoukilometrovém dálničním úseku ve Švédsku testuje první elektro-dálnici pro kamiony. V pravém pruhu je kamion napojen na trolejové vedení a pomocí elektřiny se může rozjet až na 90 km/h. Při předjíždění se obvod rozpojí a aktivuje se klasický spalovací motor.

Při přepravě na velké vzdálenosti nicméně hybridní systémy nepřináší až tak dramatickou úsporu nákladů. Hybridní nebo čistě elektrické pohony dávají větší smysl v lokální dopravě na kratší vzdálenosti, ve městech nebo příměstských oblastech. Limitem pro čistě elektrický pohon v dálkové dopravě je kapacita akumulátorů. Jejich hmotnost by byla tak velká, že by razantně klesla užitečná hmotnost soupravy a tím i efektivita přepravy.  V souvislosti s tím je určitě zajímavé sledovat amerického výrobce TESLA, jehož elektrický truck Semi by měl mít premiéru příští rok a jeho výkonové i dojezdové parametry vypadají, alespoň na papíře, velmi slibně.

Budoucnost elektřiny jako výhradního zdroje pro pohon nákladních automobilů je tedy stále spíše ve hvězdách. Podaří se výrobcům dotáhnout vývoj nových technologií? Podaří se vybudovat efektivní logistickou síť s přijatelnými celkovými ekologickými dopady? A dopravci se jistě budou ptát: „Vydělá mi elektrický kamion více než ten na naftu?“


Newsletter Newsletter

Global Simulator Global Simulator

Spočítejte si své úspory!